قیمت مس به روند صعودی خود ادامه میدهد و تحلیلگران معتقدند کمبود عرضهای که سالها درباره آن هشدار داده میشد، اکنون در حال نمایان شدن است.
کارشناسان میگویند جهان برای پاسخگویی به رشد تقاضای ناشی از توسعه هوش مصنوعی، خودروهای برقی و گذار انرژی، با کمبود مس مواجه خواهد شد. در مقابل، توسعه یک معدن جدید مس معمولاً بیش از ۱۰ سال زمان میبرد و تعداد پروژههای جدید معدنی نیز محدود شده است.
در حال حاضر قراردادهای آتی مس در آمریکا به حدود ۶.۶۵ دلار به ازای هر پوند رسیده و به رکورد تاریخی ماه گذشته نزدیک شدهاند. همچنین قیمت مس سهماهه در بورس فلزات لندن (LME) در محدوده ۱۳,۶۰۰ دلار به ازای هر تن معامله میشود.
🔹 سیتیگروپ: مس تا یک سال آینده به ۱۵ هزار دلار میرسد
بانک سیتیگروپ با اتخاذ موضعی صعودی اعلام کرده است که ابهام در سیاستهای تعرفهای آمریکا و احتمال بازگشایی تنگه هرمز میتواند قیمت مس را به ۱۵ هزار دلار در هر تن طی ۱۲ ماه آینده برساند.
🔹 گلدمن ساکس نیز پیشبینی خود را افزایش داد
گلدمن ساکس هدف قیمتی پایان سال مس را از ۱۲,۴۶۵ دلار به ۱۳,۷۳۵ دلار در هر تن افزایش داده است.
🔹 جنگ ایران و ریسک جدید برای بازار مس
در ابتدای تنشهای منطقهای، نگرانیهایی درباره کاهش تقاضای مس وجود داشت، اما تاکنون این نگرانیها محقق نشده است. در مقابل، تحلیلگران نسبت به کمبود گوگرد هشدار میدهند؛ مادهای حیاتی در فرآیند تولید مس که بخش مهمی از تجارت جهانی آن از تنگه هرمز عبور میکند.
اختلال در تأمین گوگرد میتواند هزینه تولید مس را افزایش داده و در بلندمدت بر عرضه جهانی این فلز تأثیر بگذارد.
🔹 مورگان استنلی: اصلاح قیمتها کوتاهمدت خواهد بود
مورگان استنلی نیز هدف ۱۵ هزار دلاری برای مس را مطرح کرده و معتقد است هرگونه افت قیمت به دلیل محدودیت عرضه، افزایش واردات آمریکا و بازسازی موجودی انبارها در چین، موقتی خواهد بود.
📌 در پایان این گزارش تأکید شده است که سهام شرکتهای معدنی مس همچنان یکی از بهترین راههای سرمایهگذاری بر روی این فلز استراتژیک محسوب میشود؛ بهطوریکه صندوق ETF شرکتهای معدنی مس (COPX) نیز همزمان با رشد قیمت مس در حال نزدیک شدن به سقف دامنه معاملاتی خود است.
نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است
اولین نفری باشید که نظر میدهد